Frakt & Leverans

LEVERANSÄTT

Vårt sortiment i e-handeln består av produkter från våra leverantörer (som lagerförs eller tillverkas och levereras direkt från leverantören) beställningsvaror (längre leveranstid från leverantör) samt tillverkningsvaror (tillverkas på beställning från leverantör)
Eftersom varorna lagerförs hos olika leverantörer, innebär det att varorna fraktas till dig som kund på olika sätt (läs mer om leveranssätten nedan).

LEVERANS NORMAL

Normalt sker leverans till företag med DHL, Schenker eller Postnord. I transportuppdraget ingår normalt leverans till yttre port i gatuplan. Om din arbetsplats inte alltid är bemannad mellan 08.00–17.00 måste du ange vilka tider det är obemannat, alternativt begära telefonavisering för 150 kr extra. Uppbärning i t.ex. trappor kan inte garanteras. Om annan transportlösning önskas måste detta anges/meddelas och då tillkommer extra fraktkdebitering. Ansvaret för varan övergår till kunden i samband med att transporthandlingarna signeras av kunden. Om synliga emballageskador eller misstanke om transportskada på godset föreligger ska detta anmälas till chauffören direkt. Dold transportskada MÅSTE anmälas till oss inom tre dagar för att transportskadan ska kunna godkännas. I samband med detta måste emballage sparas.

Vi kan tyvärr inte påverka transportörens tider och kördagar. I vissa mindre områden i Sverige kan det förekomma att transportören enbart har hemleverans vissa dagar i veckan.

LEVERANS PRIVATPERSONER

Leverans till privatpersoner sker normalt till ett utlämningsställe. Varorna hämtas då ut vid ditt närmsta utlämningsställe för Servicepoint. Större gods levereras med DHL eller Schenker på dagtid. Om DHL eller Schenker kört ut till din adress utan att du är där anses deras uppdrag fullgjort och du får antingen hämta varorna på Schenker:s/DHL:s terminal eller betala extra för en utkörning till. Ansvaret för varan övergår till kunden i samband med att transporthandlingarna signeras av kunden. Om synliga emballageskador eller misstanke om transportskada på godset föreligger ska detta anmälas till chauffören eller utlämningsombudet direkt. Dold transportskada MÅSTE anmälas till oss inom tre dagar för att transportskadan ska kunna godkännas. I samband med detta måste emballage sparas.

Vi kan tyvärr inte påverka transportörens tider och kördagar. I vissa mindre områden i Sverige kan det förekomma att transportören enbart har hemleverans vissa dagar i veckan.

UTLÄMNINGSSTÄLLE

Är du privatperson så kan produkter levereras till ett utlämningsställe i närheten av din utvalda leveransadress. Leveransen sker till (DHL, Posten eller Schenkers) utlämningsställen. Du kan själv ändra utlämningsställe.
Du får en avi per sms eller via brev när varan är framme. Varan måste sedan hämtas inom 14 dagar. Medtag legitimation för uthämtning. Om inte varan hämtas ut inom 14 dagar går leveransen tillbaka och ni kommer bli debiterade en returfrakt.

HÄMTA I SHOWROOM/BUTIK

Du kan välja att hämta dina produkter i vår butik på Grevgatan 46 i Stockholm.
Du får ett meddelande av oss när dina varor finns att hämta. Vid varuutlämning krävs det att du kan uppvisa godkänd legitimation. Det tillkommer en fraktavgift på 349:- exkl. moms. då vi måste beställa varorna till oss från leverantör. Vi gör en sambeställning vilket medför längre leveranstid. Detta för att kunna hålla det lägre fraktpriset.

LEVERANSTID

Lagervaror från butik kan ofta skickas samma dag eller dagen efter, medan lagervarorbeställningsvaror, och tillverkningsvaror från leverantör kan ha längre leveranstid. Vilken förväntad leveranstid framgår på varje produkt. Ibland händer det dock att en vara kan vara slut på centrallager och kan även då bli längre leveranstid än vad som står på produkten. Oftast finns möjlighet att hitta ersättningsvaror.

Aktivmiljö.se levererar på överenskommen dag och tidsintervall.  Personal från fraktbolag kommer att kontakta dig före ankomst så att du i förekommande fall kan förbereda eventuella bom- och grindöppningar o. liknande.

Leveransdatumet på din orderbekräftelse är ett preliminärt datum. Leverans av din vara kan vanligtvis ske helgfri vardag.
Tänk på att den som tar emot leveransen måste vara myndig och kunna legitimera sig.

FÖRHANDSBESKED OM STÖRRE LEVERANS.

Vi på Aktivmiljö.se kontaktar dig 1-3 dagar före leveransen för att göra upp med dig om dag och tidsintervall. Det är viktigt att Aktivmiljö.se har ditt telefonnummer där vi kan nå dig mån – fred. mellan 08.00-20.00. Skulle du få förhinder skall du meddela oss på Aktivmiljö.se så snart som möjligt.  Missar du tiden för leverans skall du kontakta Aktivmiljö.se för att komma överens om ny dag och tid. Extra avgifter kan tillkomma.

FÖRBERED MOTTAGANDE AV LEVERANS

Tänk på att sådan behörig person, som angivits ovan skall finnas på plats vid mottagandet. Undanröj ev. hinder för att leveransens skall kunna utföras säkert genom att bereda fri väg så att din vara kan avlämnas på avsedd plats utan hinder. Det betyder att mottagandet måste planeras så att varorna kan bäras utan fara för skada på person eller egendom.

Välkommen att kontakta oss på Aktivmiljö.se om du är osäker om storlek, mått och omfång på din vara, när du skall planera framkomligheten.  Skydda golven där varan skall levereras.  Av arbetsmiljö- och säkerhetsskäl kan medarbetare som levererar inte ta av skorna när varan bärs in eller vid eventuellt arbete med montering.

FRAKTKOSTNAD

Vi har olika fraktavgifter beroende på vad du beställer och vilka leverantörer du beställer ifrån. Ibland kan även fraktkostnaden justeras.

Vi värnar om miljön och chaufförernas arbetsvillkor.

INFORMATION OM LEVERANSFÖRHÅLLANDEN

Om leveransadressen är inom område med trafikrestriktioner som exempelvis vissa öar eller andra områden och där trafiken kan påverkas av t.ex. färjor, broöppningar eller bommar skall du informera Aktivmiljö.se om detta så att leveransen kan förberedas och arrangeras på smidigaste sätt. Vid leveranshinder påkallade av sådana förhållanden informeras du av Aktivmiljö.se.

RETUR VID LEVERANSHINDER

Om leverans inte kan genomföra på grund av hinder hos dig som kund kommer leveransen att gå i retur varvid du debiteras särskild avgift.

EJ MOTTAGEN LEVERANS / OUTLÖST PAKET

Vara som levererats med postpaket och ej är utlöst inom 14 dagar kommer att returneras till Aktivmiljö.se på köparens bekostnad.
För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 150:-.

FEL VID LEVERANS

Aktivmiljö.se ansvarar för att varan är felfri när den levereras. Säljaren ansvarar även för fabrikationsfel som finns vid leverans eller som visat sig efter leveransen och som reklamerats senast 12 månader efter leverans.

ANSVAR FÖR VARAN

Ansvaret för varan övergår till kunden när varan har överlämnats.